Вступ
Значної ефективності можна досягти, використовуючи персональний комп’ютер
для контролю якості засвоєння знань, оскільки традиційний контроль за
характером своєї організації здебільшого не забезпечує потрібної оперативності,
достовірності та об’єктивності оцінки якості засвоєння навчального матеріалу.
Створення педагогічних програмних розробок та їх подальша практична
реалізація надасть навчальному процесу завершеного характеру. Очевидною є
можливість комплексного застосування персональних комп’ютерів як засобу
навчання, контролю та обліку отриманих результатів. Засоби навчання відіграють
в педагогічній діяльності ту ж роль, що і знаряддя праці в будь-якому
виробничому процесі. Від рівня їх розвитку і раціональної організації
застосування в значній мірі залежить ефективність та кінцевий результат
навчання. Широке проникнення в навчальну роботу сучасних технічних засобів
навчання і електронних обчислювальних машин є характерним фактором розвитку
освіти. Технічне оснащення навчального процесу - це об’єктивна необхідність,
яка обумовлена ходом суспільно-історичного розвитку. Сучасні технічні засоби
навчання не є найважливішою необхідністю, яка покликана допомогти школі загалом
вирішити всі поставлені перед нею завдання, але вони можуть внести суттєвий
вклад у вдосконалення навчально-виховного процесу .
Впровадження персональних комп’ютерів в навчання стало необхідністю,
оскільки вони сприяють розвитку, індивідуальній неповторності особистості.
Навчання за допомогою персональних комп’ютерів - це принципово новий тип
навчального процесу, який вимагає нових форм і методів навчальної діяльності.
Їх використання змінює функції вчителя: він повинен заздалегідь визначити шляхи
та розробити алгоритми оптимального керівництва всім навчальним процесом й
окремим заняттям. Істотною дидактичною особливістю навчання з допомогою
персональних комп’ютерів є встановлення безпосередніх діалогу між тим, хто
навчається, і машиною або діалогічного трикутника: школяр-комп’ютер-вчитель.
Такі діалоги допомагають виявити і зрозуміти труднощі, які виникають у процесі
вивчення предмета при самостійному розв’язанні завдань, а вчителеві -
спостерігати та контролювати якість навчання. Проте техніка не може замінити
вчителя, не може керувати пізнавальною діяльністю того, хто навчається, у
взаємно опосередкованому процесі викладання-навчання. Але технічний пристрій,
будучи засобом навчання в руках педагога, може виконувати ряд його функцій з
передачі навчальної інформації або контролю засвоєння. Час, який звільнився,
педагог витрачає на здійснення таких функцій педагогічної діяльності, які не
під силу електроніці.
1. Як засіб навчання комп’ютер
має такі дидактичні
можливості:
- формування
науковості навчання;
- інтенсифікація
процесу навчання;
- здійснення
активних методів навчання;
- сприяння
мотиваційному аспекту навчання;
- здійснення
систематичного та об’єктивного контролю знань і вмінь;
- звільнення
вчителя від чорнової роботи.
На сучасному етапі комп’ютеризації дидактичні можливості використання
обчислювальної техніки пов’язують із підвищенням інтенсифікації процесу
навчання, але для цього потрібно мати навчальні програми, які б відповідали
високим педагогічним вимогам. Одним із ефективних засобів використання
комп’ютера в навчанні є його можливість керувати навчальним процесом тих, хто
навчається. Він може забезпечити індивідуальне навчання, самостійну роботу,
допомогти учневі у разі необхідності при розв’язуванні різноманітних задач.
Школяр при спілкуванні з ПК відіграє роль дослідника, тому можливості
комп’ютера для реалізації проблемного навчання дуже великі.
Використання персонального комп’ютера у навчальному процесі дещо змінює
функції вчителя, оскільки здійснюється їх перерозподіл між педагогом і ПК. При
цьому машині передаються лише ті функції, з якими вона може справитися
ефективніше, ніж вчитель. Програмна і технічна система ПК допомагають автору
навчальної програми компонувати інформацію, планувати її зміни, видавати
креслення, таблиці, графіки на екран дисплея. Подання інформації може
здійснюватися в будь-якому часовому режимі, а наявність дидактичних засобів з
виділенням інформації (наочність, підкреслювання, штрихування, кольорове
зображення і т.п.) значно підвищує реалізацію інформаційної функції ПК.
Особливої уваги при цьому заслуговує структурування матеріалу, який при
навчанні краще сприймається з екрана дисплея.
Значною перевагою ПК у порівнянні з іншими технічними засобами навчання є
можливість індивідуального навчання. Досвід використання обчислювальної техніки
свідчить про те, що індивідуалізацію процесу навчання можна здійснювати за
послідовністю понять, що вивчаються; рівнем науковості матеріалу; засвоєння,
складності і кількості
2. Урок
хімії
Інформаційна
технологія відкриває для учнів можливість краще усвідомити характер самого об'єкта,
активно підключитися до процесу його пізнання, самостійно змінюючи як він
параметри, і умови функціонування. У зв'язку з цим, інформаційна технологія як
може надати позитивний вплив розуміння школярами будівлі та сутності
функціонування об'єкта, але, що важливіше, і їх розумовий розвиток. Використання
інформаційної технології дозволяє оперативно і це об'єктивно виявляти рівень
освоєння матеріалу учнями, що відчутно у процесі навчання.
Питанням використання обчислювальної техніки щодо навчання хімії присвячені
численні праці методистів-хіміків: И.Л.Дрижун, А.Ю.Жегин, Э.Г.Злотников,
Н.Е.Кузнецова, М.С.Пак, Т.А.Сергеева, M.Bilek, B.Brestenska, A.Burewicz,
H.Gulinska, J.Holy, J.Hurek, F.Kappenberg, K.Kolar, I.Moore, K.Nowak, R.Piosik,
A.Suchan, A.Sztejnberg та інші. Ними розглянуто застосування електронної
техніки упорядкування контрольних робіт, моделювання хімічних процесів і явищ,
комп'ютеризації хімічного експерименту, вирішення завдань і проведення
кількісних розрахунків, розробки учнями алгоритмів і програм дій з урахуванням
комп'ютерів, здійснення самоконтролю і стандартизованого контролю за навчанням.
Традиційний шлях
навчального пізнання полягає, відповідно до поняттям діалектичній логіки, у
переході від явища до сутності, від приватного до спільного, від простого до
складного тощо. Таке “покрокове” навчання дозволяє учневі вийти з простого
описи конкретних явищ, кількість яких може бути обмеженим, до формування
понять, узагальнень, систематизації, класифікації, та був і до виявлення
сутності різних порядків. Новий шлях пізнання вирізняється великим
інформаційним потоком, насиченістю конкретикою (тобто. фактами), дозволяє
швидше проходити етапи систематизації і класифікації, підбивати фактологию під
поняття і переходити до виявленню різноманітних сутностей. Проте швидкість
таких переходів і осмислення фактів, їх систематизація і класифікація обмежені
природними можливостями людину і задоволена слабко вивчені. У зв'язку з цим,
співвідношення і інформаційного потоків навчальної інформації може бути точно
визначено. Сюди і проблема орієнтації які у потоці інформації, наданої
комп'ютером.
Через війну
використання навчальних ПКС відбувається індивідуалізація процесу навчання.
Кожен учень засвоює матеріал за своїм планом, тобто. відповідно до своїми
індивідуальними здібностями сприйняття. Таке навчання вже 1-2 уроку (заняття)
учні перебуватимуть різних стадіях (рівнях) вивчення нового матеріалу. Це
спричинить різке до того що, що вчитель зможе продовжувати навчання школярів по
традиційної класно-урочної системи. Основне завдання що така навчання у тому, щоб
учні перебували в одній стадії перед вивченням нового матеріалу і навіть весь
відведений час до роботи вони мали зайнято. Очевидно, це можна досягнути при
поєднанні різних технології навчання, причому навчальні ПКС повинні містити
кілька рівнів складності. І тут учень, який швидко засвоює запропоновану їй інформацію, може переглянути складніші розділи
цієї теми, і навіть попрацювати над закріпленням досліджуваного матеріалу.
Слабкий ж учень на цей момент засвоїть той мінімальний обсяг інформації, яке необхідне
вивчення наступного матеріалу. За такого підходу вирішення проблеми викладача
з'являється можливість реалізувати диференційовано, і навіть разноуровневое
навчання у умовах традиційного шкільного викладання.
“Машинне” й людську мислення істотно різняться. Якщо машина “мислить” лише
у двоичной системі, то мислення людини значно багатостороннє, ширше й
багатшими. Як використовувати комп'ютер, щоб розвинути у учнів людський підхід
до мисленню, а чи не прищепити йому якийсь жорсткий алгоритм мисленнєвої
діяльності?
Процес впровадження інформаційної технології навчання школярів досить
складний і вимагає фундаментального осмислення. Застосовуючи комп'ютер у
шкільництві, треба пильнувати те, щоб учень не перетворився на автомат, хто
вміє й працювати лише з запропонованому йому кимось (у разі програмістом)
алгоритму. Аби вирішити цієї проблеми необхідно поруч із інформаційними
методами навчання застосувати і традиційні. Використовуючи різні технології
навчання, можна привчити учнів до найрізноманітніших способам сприйняття
матеріалу: читання сторінок підручника, пояснення вчителя, отримання інформації
з екрана монітора й ін. З іншого боку, навчальні та контролюючі програми мають
надавати користувачеві можливість побудови свою власну алгоритму дій, а чи не
нав'язувати йому готовий, створений програмістом. Завдяки побудові власного
алгоритму дій учень починає систематизувати і застосовувати наявні в нього
знання до реальних умовам, що особливо важливо задля їх осмислення.
Працюючи з моделюющими ПКС, користувач може створювати різні об'єкти, котрі
за деяким параметрами можуть виходити за межі реальності, ставити такі умови
перебігу процесів, які у світі здійснити неможливо. З'являється небезпека те,
що учні через свою недосвідченості не зможуть відрізнити віртуальний світ від
реальної. Віртуальні образи можуть зіграти й позитивну дидактичну роль.
Інформаційна технологія дозволить учням усвідомити модельні об'єкти, умови для
їхньої існування, поліпшуючи, в такий спосіб, розуміння досліджуваного
матеріалу і що особливо важливо, їх розумовий розвиток.
3.Урок з образотворчого
мистецтва.
Діапазон використання комп'ютера в навчально-виховному
процесі дуже високий: про тестування учнів, урахування їхніх особистих якостей
до гри. Комп'ютер може бути як об'єктом вивчення, і засобом навчання, тобто.
можливі два виду напрями комп'ютеризації навчання: вивчення інформатики, і
також наявність його використання щодо різних предметів. У цьому комп'ютер є
потужною засобом підвищення ефективності навчання. Ще ніколи вчителя не
отримували настільки могутнього засобу навчання.
Комп'ютер значно розширив можливості пред'явлення навчальної інформації.
Застосування кольору, графіки, звуку, сучасних засобів відеотехніки дозволяє
моделювати різні ситуації та среды.
Комп'ютер дозволяє посилити мотивацію учня. Часом не тільки новизна роботи
з комп'ютером, що сама собі сприяє підвищення інтересу до навчання, а й можливі сть
регулювати пред'явлення навчальних завдань із ступеня труднощі, заохочення
виважених рішень позитивно б'є по мотивації.
З іншого боку, комп'ютер дозволяє цілком усунути одне з найважливіших
причин негативного ставлення до навчання – неуспіх, обумовлений нерозумінням,
значними прогалинами знання. Працюючи за комп'ютером, учень має можливість
довести вирішення завдання остаточно, спираючись на необхідну допомогу. Однією
з джерелом мотивації є цікавість. Можливості комп'ютера тут невичерпні, і дуже
важливо, щоб ця цікавість стала превалюючим чинником, щоб він не заступала
навчальні мети.
Комп'ютер дозволяє істотно змінити способи управління навчальної
діяльністю, занурюючи які у певну ігрову ситуацію, дає можливість учням
запросити певну форму полмощи, викладаючи навчальний матеріал з ілюстраціями,
графіками тощо.
Значно розширюються типи завдань, із якими учні працюють: моделювання,
складання алгоритму, програмування тощо.
Комп'ютер дозволяє якісно змінити контролю над діяльністю учнів,
забезпечуючи у своїй гнучкість управління навчальним процессом. Комп'ютер
дозволяє перевірити всі відповіді, тоді як у часто не лише фіксує помилку, але
досить вдало визначає її характер, що допомагає вчасно усунути причину, що
зумовлюють її появу. Учні охочіше відповідають комп'ютера і якщо комп'ютер
ставить їм двійку, то прагнуть якомога швидше її виправити. Вчителю непотрібно закликати
учнів порядок і увазі. Учень знає, що коли відвернеться, то ми не встигне
вирішити приклад чи записати слово, т.к. на екрані через 10-15 з з'явиться таке
завдання.
Комп'ютер сприяє формування в учнів рефлексії своєї діяльності, дозволяє
учням наочно уявити результат своїх дій.
Застосування комп'ютерна техніка робить урок привабливою і престижною
по-справжньому сучасним, відбувається індивідуалізація навчання, контроль і
підбиття підсумків проходять котрі об'єктивно й своєчасно.
Розвиток пізнавальних інтересів, формування інтересів, потреб особистості
школяра здійснюється різними засобами, зокрема і коштами образотворчі
мистецтва.
Успіх тут то, можливо забезпечений буде лише тоді, коли учень поруч із
самостійної образотворчої діяльністю підготовлений для сприйняттю картин,
малюнків, скульптур, творів архітектури та декоративно-прикладного мистецтва.
Учитель початковій школи зобов'язаний навчити дітей вчитися, зберегти й
розвинути пізнавальну потреба учнів, забезпечити пізнавальні кошти, необхідних
засвоєння основ наук. Тому з головних цілей – розвивати пізнавальні процеси.
Пізнавальна діяльність розвиває пізнавальні процеси, логічне мислення,
увагу, пам'ять, мова, уяву, підтримує інтерес до навчання. Всі ці процеси
взаємопов'язані.
Активізувати увагу учня, зацікавити в правильному створенні зображення
допомагає вчителю використання спеціальних програм ЕОМ по образотворчого
мистецтва.
Уміння грамотно організовувати на уроці,
створити умови для невимушеності та в усіх учнів дозволяє вчителю використовувати
додаткових можливостей (наприклад, застосування ЕОМ) у розвиток художніх
здібностей кожної дитини. Така була занять у більш короткий час нагадати і
закріпити ті образотворчі прийоми, які відомі дітей із дошкільного віку,
повніше забезпечити оволодіння знову показаними учителем.
Развиваюче значення ЕОМ у розвиток здібностей молодшого школяра дуже
велике. Застосування комп'ютерів на уроці ИЗО створює емоційний настрій, це,
своєю чергою, позитивно б'є по розвитку художньої творчості. Вивчаючи жанри
живопису, і ознайомлюючи дітей із назвою тієї чи іншої технічного прийому, з
новими художнім матеріалом, терміном використовується комп'ютер. Це призводить
великий інтерес в дітей віком до досліджуваному терміну чи поняттю, підвищує
увага фахівців і до того ж час є повторенням відомих раніше назв матеріалів і
інструментів, термінів, використовуваних художником.
Особливо важливим є застосування комп'ютерів після тривалого пояснення
нового матеріалу чи багаторазового повторення способу зображення, щоб лише
зняти в дитини втома. Для цього він можна використовувати ігрові програми, де,
наприклад, дітям пропонується розкласти у певному послідовності репродукції
картин із зображенням різних пір року, розкласти їх за жанрам, об'єднати
предмети декоративно-прикладного мистецтва у групи з видам чи скласти візерунок
із окремих різних запропонованих елементів.
Включення ігрових предметів можна використовувати й у закріплення вивченого
матеріалу, узагальнення при показі основних прийомів роботи.
Використання різної форми і прийомів роботи з уроці образотворчого
мистецтва дозволяє дитині активно входитимуть у творчий процес, розвивати уяву
і фантазію, допомагає бачити нове його прийняти рішення у тому чи іншого
техніці, збагачувати початковий задум, і результати образотворчої діяльності
набуває велику промовистість. Органічно включення до хід заняття комп'ютерів,
окремі прийоми роботи у різної техніці створюють необхідні умови у розвиток в
дітей віком творчі здібності під час уроків образотворчого мистецтва.
4. Урок з математики.
В
початкових класах при вивченні математики зараз вчителі почали широко
використовувати компютерні технології. Порівняно
з минулим у наш час користуватися комп'ютером стало набагато простіше, для них
характерний «дружній» інтерфейс програмного забезпечення із простим меню й
легко виконуваними інструкціями, представлення інформації за допомогою чітких
графічних зображень і звукових ефектів. Щоб змусити комп'ютер робити те, що ви
хочете, тепер зовсім необов'язково володіти програмуванням. Нас усюди оточує нова
техніка, і для сучасних дітей комп'ютер сьогодні страшний не більш, ніж
стереосистема. Безумовно, є
основи, які повинні знати діти, що користуються комп'ютером з огляду на
формування цілісної картини світу і розуміння інформаційних процесів, що
проходять у суспільстві, комп'ютерних мережах, у середині комп'ютера. Вени
повинні навчитися зберігати файли, знати клавіатуру, знать правила роботи з
дисками тощо. Для розробки нового
високоякісного програмного забезпечення навчального призначення необхідне тісне
співробітництво кваліфікованих фахівців із програмного забезпечення,
дизайнерів, психологів і досвідчених педагогів початкових класів. Саме для
молодших школярів варто вимагати створення найкращого, дидактично
продуманого й мотивованого програмного
забезпечення. У процесі вивчення
математики відбувається інтелектуальне зростання школяра, яке виявляється у
розвитку й збагаченні різних сторін його мислення, мови, умінь
навчально-пізнавальної діяльності. Молодші школярі оволодівають великою
кількістю понять міжпредметного характеру, зокрема: множини, числа, слова тощо.
Тому підвищення науково-теоретичного рівня початкового навчання прямо залежить
від здійснення інтеграції у навчальному процесі. Варто підкреслити, у майбутніх експериментах не слід
робити наголос на введення різних технічних «новинок», що перетворюють
початкову школу у відкритий ринок для нових технологій. Педагогіка початкової
школи покликана нині критично підходити до мінливої дійсності, що оточує дітей
у високо технолізованому світі. Водночас варто об'єктивно вивчати й порівнювати
як негативні впливи, так і позитивні дидактичні можливості нових технологій,
щоб виробити орієнтовану на майбутнє методику й практику побудови навчальних
занять у початковій школі. На
уроках математики можна показати приклади застосування табличного процесора MS
Excel, програми для створення презентацій Microsoft Power Point. Використовуючи
їх на уроці окремо або разом, можна значною мірою підвищити ефективність
навчально-виховного процесу.
Програму для створення презентацій Microsoft Power Point можна застосовувати в будь-якому класі на уроці будь-якого типу, але найефективніше її використовувати на таких уроках: на уроках вивчення нового матеріалу у вигляді комп'ютерного діафільму з використанням елементів анімації; на уроках узагальнення і систематизації знань з теми - у вигляді шаблону «навчальний посібник» презентації з майстра автозмісту або йому подібного, де розглядаються всі поняття, формули, співвідношення з теми, наведено матеріал з історії розвитку даного поняття, міститься яскравий ілюстративний матеріал - діаграми, схеми, ілюстрації, аудіо- та відеофайли, матеріали для контролю та самоконтролю знань. Систематичне використання комп'ютерних презентацій на уроках особливо корисне за умови повної відсутності у школі будь-якої наочності з математики. На сьогодні розроблено значну кількість програмних засобів, що дозволяють розв'язувати за допомогою комп'ютера досить широке коло математичних задач різних рівнів складності. Це такі програми як DERIVE, EUREKA, GRAN1, Maple, MathCad, Mathematika, MathLab, Maxima, Numeri, Reduce, Statgraph тощо. Причому одні з цих програм розраховані на фахівців досить високої кваліфікації в галузі математики, інші - на учнів молодших та середніх навчальних закладів, які лише почали вивчати шкільний курс математики. Використання подібних програм дає можливість учневі розв'язувати окремі задачі, не знаючи відповідного аналітичного апарату, методів і формул, правил перетворення виразів тощо. Разом з тим, завдяки можливостям графічного супроводу комп'ютерного розв'язування задачі, учень чітко і легко розв'язуватиме досить складні задачі, впевнено володітиме відповідною системою понять і правил. Використання подібних програм дає можливість у багатьох випадках зробити розв'язування задач настільки ж доступним, як і просте розглядання малюнків чи графічних зображень. Відповідні програми перетворюють окремі розділи і методи математики в «математику для всіх», що робить їх доступними, зрозумілими, легкими і зручними для використання, а той, хто розв'язує задачу, стає користувачем математичних методів, можливо не володіючи їхньою будовою і обґрунтуванням, аналогічно до того, як він використовує інші комп'ютерні програми (текстові, графічні, музичні редактори, електронні таблиці, бази даних, операційні оболонки, експертні системи), не знаючи, як і за якими принципами вони побудовані, якими мовами програмування описані, які теоретичні положення покладено в їхню основу. З іншого боку, такий підхід до вивчення математики дає наочні уявлення про поняття, що вивчаються, розвиває образне мислення, просторову уяву, дозволяє досить глибоко проникнути в сутність досліджуваного явища, неформально розв'язувати задачу. При цьому на передній план виступає з'ясування проблеми, постановка задачі, розробка відповідної математичної моделі, матеріальна інтерпретація отриманих за допомогою комп'ютера результатів. Усі технічні операції щодо опрацювання побудованої математичної моделі, реалізації методу відшукання розв'язку, оформлення та подання результатів опрацювання вхідної інформації покладаються на комп'ютер.
Важко переоцінити ефективність використання програм зазначеного типу і в разі поглибленого вивчення математики. Можливість провести необхідний чисельний експеримент, швидко виконати потрібні обчислення чи графічні побудови, перевірити ту чи іншу гіпотезу, випробувати той чи інший метод розв'язування задачі, вміти проаналізувати та пояснити результати, отримані за допомогою комп'ютера, з'ясувати межі можливостей застосування комп'ютера чи обраного методу розв'язування задачі має надзвичайне значення у вивченні математики.
Звичайно, не можна все зводити до навчання за допомогою комп'ютера, - і кількість годин, проведених за екраном, не можуть служити критеріями якості навчання, як це намагаються представити в деяких приватних школах. Але безсумнівно одне: комп'ютер - відмінний помічник для організації індивідуального навчання. Адже як тільки педагог перестає бачити в учневі просто посудину, яку потрібно наповнити знаннями й уміннями, йому доводиться шукати індивідуальний підхід до кожного, підлаштуватися під його інтереси, темп засвоєння матеріалу, особливості психіки
Наприклад, у деяких школах кожен учень може вибрати для себе не просто курс, що його цікавить, але навіть окремі предмети. Комп'ютер же, як відомо, виконує ту програму, щодо нього закладена, і надає величезний вибір тем для вивчення. Методи подання інформації в комп'ютерах містять у собі не просто текст, але й картинки, відео, звукові фрагменти, що дозволяє задіяти практично всі органи почуттів, використовувані для сприйняття інформації, водночас відбувається її дублювання по різних каналах сприйняття, що різко підвищує швидкість та якість засвоєння матеріалу.
Програму для створення презентацій Microsoft Power Point можна застосовувати в будь-якому класі на уроці будь-якого типу, але найефективніше її використовувати на таких уроках: на уроках вивчення нового матеріалу у вигляді комп'ютерного діафільму з використанням елементів анімації; на уроках узагальнення і систематизації знань з теми - у вигляді шаблону «навчальний посібник» презентації з майстра автозмісту або йому подібного, де розглядаються всі поняття, формули, співвідношення з теми, наведено матеріал з історії розвитку даного поняття, міститься яскравий ілюстративний матеріал - діаграми, схеми, ілюстрації, аудіо- та відеофайли, матеріали для контролю та самоконтролю знань. Систематичне використання комп'ютерних презентацій на уроках особливо корисне за умови повної відсутності у школі будь-якої наочності з математики. На сьогодні розроблено значну кількість програмних засобів, що дозволяють розв'язувати за допомогою комп'ютера досить широке коло математичних задач різних рівнів складності. Це такі програми як DERIVE, EUREKA, GRAN1, Maple, MathCad, Mathematika, MathLab, Maxima, Numeri, Reduce, Statgraph тощо. Причому одні з цих програм розраховані на фахівців досить високої кваліфікації в галузі математики, інші - на учнів молодших та середніх навчальних закладів, які лише почали вивчати шкільний курс математики. Використання подібних програм дає можливість учневі розв'язувати окремі задачі, не знаючи відповідного аналітичного апарату, методів і формул, правил перетворення виразів тощо. Разом з тим, завдяки можливостям графічного супроводу комп'ютерного розв'язування задачі, учень чітко і легко розв'язуватиме досить складні задачі, впевнено володітиме відповідною системою понять і правил. Використання подібних програм дає можливість у багатьох випадках зробити розв'язування задач настільки ж доступним, як і просте розглядання малюнків чи графічних зображень. Відповідні програми перетворюють окремі розділи і методи математики в «математику для всіх», що робить їх доступними, зрозумілими, легкими і зручними для використання, а той, хто розв'язує задачу, стає користувачем математичних методів, можливо не володіючи їхньою будовою і обґрунтуванням, аналогічно до того, як він використовує інші комп'ютерні програми (текстові, графічні, музичні редактори, електронні таблиці, бази даних, операційні оболонки, експертні системи), не знаючи, як і за якими принципами вони побудовані, якими мовами програмування описані, які теоретичні положення покладено в їхню основу. З іншого боку, такий підхід до вивчення математики дає наочні уявлення про поняття, що вивчаються, розвиває образне мислення, просторову уяву, дозволяє досить глибоко проникнути в сутність досліджуваного явища, неформально розв'язувати задачу. При цьому на передній план виступає з'ясування проблеми, постановка задачі, розробка відповідної математичної моделі, матеріальна інтерпретація отриманих за допомогою комп'ютера результатів. Усі технічні операції щодо опрацювання побудованої математичної моделі, реалізації методу відшукання розв'язку, оформлення та подання результатів опрацювання вхідної інформації покладаються на комп'ютер.
Важко переоцінити ефективність використання програм зазначеного типу і в разі поглибленого вивчення математики. Можливість провести необхідний чисельний експеримент, швидко виконати потрібні обчислення чи графічні побудови, перевірити ту чи іншу гіпотезу, випробувати той чи інший метод розв'язування задачі, вміти проаналізувати та пояснити результати, отримані за допомогою комп'ютера, з'ясувати межі можливостей застосування комп'ютера чи обраного методу розв'язування задачі має надзвичайне значення у вивченні математики.
Звичайно, не можна все зводити до навчання за допомогою комп'ютера, - і кількість годин, проведених за екраном, не можуть служити критеріями якості навчання, як це намагаються представити в деяких приватних школах. Але безсумнівно одне: комп'ютер - відмінний помічник для організації індивідуального навчання. Адже як тільки педагог перестає бачити в учневі просто посудину, яку потрібно наповнити знаннями й уміннями, йому доводиться шукати індивідуальний підхід до кожного, підлаштуватися під його інтереси, темп засвоєння матеріалу, особливості психіки
Наприклад, у деяких школах кожен учень може вибрати для себе не просто курс, що його цікавить, але навіть окремі предмети. Комп'ютер же, як відомо, виконує ту програму, щодо нього закладена, і надає величезний вибір тем для вивчення. Методи подання інформації в комп'ютерах містять у собі не просто текст, але й картинки, відео, звукові фрагменти, що дозволяє задіяти практично всі органи почуттів, використовувані для сприйняття інформації, водночас відбувається її дублювання по різних каналах сприйняття, що різко підвищує швидкість та якість засвоєння матеріалу.
Комп'ютерний
підручник не можна вже порівнювати із книжкою, як це було всього кілька років
назад - зараз багато навчальних програм неможливо відрізнити від ігор, і для
того щоб перемогти в такій грі, знадобляться знання, які дитині важко прийняти
як необхідні йому саме зараз - адже всім нам властиво відкладати «на потім»
рішення багатьох проблем. А такий елемент сучасних комп'ютерних документів, як
гіпертекстове посилання дозволяє у разі необхідності звернутися в будь-яке
місце документа за додатковою інформацією, і в той же час при повторному вивченні
не перевантажує вихідний текст документа. Зрозуміло,
що заняття з математики, орієнтовані на використання засобів навчання згаданих
типів, мають проходити у відповідно оснащеному досить досконалими технічними і
програмними засобами класі. У таких класах мають вивчатися всі навчальні
предмети без винятку, а не лише основи інформатики та обчислювальної техніки.
Це зі свого боку сприятиме розширенню і поглибленню міжпредметних зв'язків,
інтеграції окремих навчальних предметів, їх взаємопроникненню і взаємодії, що,
зрештою, дасть можливість оволодівати елементами нових інформаційних технологій
при вивченні різних навчальних дисциплін.
Немає коментарів:
Дописати коментар